Vrijheid van onderwijs breekpunt
Gert-Jan Segers (CU) - afkomstig uit: SBM - Besturenraad (2012-08-31)
“De ChristenUnie zal nooit in een kabinet gaan zitten dat de vrijheid van onderwijs wil inperken”, zegt kandidaat-Kamerlid Gert-Jan Segers stellig. Het “fantastische Nederlandse onderwijsstelsel” staat volgens hem echt onder druk. “Een SP-minister van Onderwijs vind ik geen aangenaam vooruitzicht.”
Het verhoopte Kamerlidmaatschap is voor de politicoloog Segers een “sprong in het diepe”. Begonnen als medewerker van de toenmalige RPFKamerfractie, stond hij na een verblijf van acht jaar in het buitenland voor de keuze tussen journalistiek en politiek.
Het werd het laatste. “Politiek is kleur bekennen, niet aan de zijlijn blijven.” Na directeur te zijn geweest van het Wetenschappelijk Instituut van de partij, wacht nu het Kamerlidmaatschap. “De Kamer is een prachtige plek om vanuit mijn diepste overtuiging – de navolging van Jezus – midden in de samenleving te staan.”
Scheefgroei
Meer aandacht voor onderwijs, ook in financiële zin,
staat bij Segers hoog in het vaandel. Dat er inmiddels
ruim 140 miljard euro naar curatieve doelen
gaat (met name zorg en sociale zekerheid) en slechts
ruim 30 miljard naar onderwijs, tekent volgens
hem de “scheefgroei” in de overheidsbestedingen.
“We zijn veel meer gericht op repareren dan op
investeren in talent. Als we een kenniseconomie
willen
zijn, is het cruciaal om in onderwijs te investeren.”
Dat betekent voor Segers niet dat het onderwijs
ten dienste moet staan van de economie en
alleen maar economisch nuttige kennis en vaardigheden
moet overdragen. “Een kenniseconomie vraagt
juist om brede vorming, om het bijbrengen van
kritische
zin en het stimuleren van creativiteit en
innovatie. De talenten die God je heeft gegeven,
ontdekken
en ontwikkelen – daar is onderwijs voor
bedoeld. Een slecht functionerende economie kan
wel eens een indicatie zijn van gebrekkige vorming
in het onderwijs.”
Vertrouwen
Scholen verdienen volgens Segers vertrouwen om
hun belangrijke taak goed te kunnen uitvoeren.
Met het organiseren van een onderwijsdag in maart
2012 heeft de ChristenUnie een begin gemaakt met
het herstel van het gedeukte vertrouwen tussen
politiek
en onderwijsveld. Wederzijdse denigrerende
uitspraken
en het doordrukken van “speeltjes” als de
prestatiebeloning waren daar in de ogen van Segers
debet aan.
De ChristenUnie wil investeren in vertrouwen door onder meer de regeldruk te verminderen. Zo komt er wat de partij betreft geen centrale uniforme toetsing en kan 30% van de kerndoelen worden geschrapt. De professionals voor de klas moeten weer de ruimte krijgen.
Dat laatste betekent voor de onderwijsinstellingen dat zij moeten snijden in hun management, vindt het kandidaat-Kamerlid. Hij vindt het idee van D66 om met scholen af te spreken welk percentage van hun budget ze ‘in de klas’ moeten besteden, zo gek nog niet. “Dat is geen demagogie, het personeel is vaak een sluitpost. We moeten echt investeren in leraren.” Ook de doorgaande schaalvergroting is hem een doorn in het oog. Hij pleit daarom voor “herstel van de menselijke maat” en behoud van de kleinescholentoeslag.
Angstvisioen
De vrijheid van onderwijs wordt een “nieuw politiek
strijdpunt”, verwacht Segers. “Ons fantastische stelsel
staat onder druk. Ik zie een ontwikkeling richting
staatsonderwijs.” Partijen als D66 en SP “zijn een
bedreiging voor scholen als de Beatrixschool in
Den Haag en de Eloutschool in Rotterdam”. Dat zijn
scholen met een open toelatingsbeleid die wel duidelijke
eisen stellen aan de identiteit van de leerkrachten.
Niet alleen om haar pleidooi voor de acceptatieplicht,
maar ook om haar “reflex om het onderwijs met
steeds meer regelgeving naar haar hand te zetten”
is Segers beducht voor een kabinet waaraan de SP
deelneemt. “De ChristenUnie zal nooit in een kabinet
gaan zitten dat de vrijheid van onderwijs wil inperken.
Een SP-minister van Onderwijs vind ik geen aangenaam
vooruitzicht.”
Bron: SBM september 2012 p. 6