Symposium en boekpresentatie 100 jaar Onderwijsvrijheid: hoe vrij is vrij?

Zaterdag 9 september 2017 staat volledig in het teken van de vrijheid van onderwijs. In het Nationaal Onderwijsmuseum presenteert John Exalto een nieuw boek en vindt een symposium plaats waarin de thema's Schoolstrijd, Pacificatie en Onderwijsvrijheid vanuit verschillende invalshoeken worden belicht.

John ExaltoPacificatie van 1917
Een eeuw geleden kwam de schoolstrijd ten einde. Dankzij een politieke deal tussen confessionelen en liberalen werd het bijzonder onderwijs financieel gelijkberechtigd met het openbaar onderwijs. Daardoor kent Nederland al een eeuw lang een uitzonderlijk grote mate van onderwijsvrijheid. Zo wordt de Pacificatie van 1917 gewoonlijk uitgelegd.

Tijdens het symposium worden hier kritische kanttekeningen bij geplaatst. Hoe vrij is vrij als de overheid de spelregels van het onderwijs in hoge mate bepaalt? Van wie is de school als de overheid haar financiert en de inspectie de kwaliteit bewaakt? En welke vrijheid is er voor maatschappelijke groeperingen die de burgerschapsvormende taak van de school op hun eigen manier in willen vullen? Wat betekent, met andere woorden, onderwijsvrijheid precies?

Tentoonstelling
Vanaf 9 september is ook de tentoonstelling 'Vrijheid, Blijheid?' te zien in het Hof in Dordrecht, over de diversiteit in het Nederlandse onderwijs. Deze tentoonstelling is een samenwerking tussen Het Hof van Nederland, het Nationaal Onderwijsmuseum en Didactief.

Programma
Na een openingswoord door Tijs van Ruiten (directeur Nationaal Onderwijsmuseum) komen verschillende sprekers aan het woord: dr. Jacques Dane (Onderwijsmuseum), prof. dr. Fred van Lieburg (VU Amsterdam), dr. John Exalto (VU Amsterdam), prof. dr. Sjoerd Karsten (UvA), prof. dr. dr. Piet de Rooy (UvA). Zij belichten elk een ander perspectief op de historie en toekomst van de Onderwijspacificatie.

Van wie is het kind
John Exalto presenteert deze middag zijn nieuwe boek 'Van wie is het kind? Twee eeuwen onderwijsvrijheid in Nederland'. In dit boek plaatst de auteur de pacificatie in de ontwikkeling van de onderwijsvrijheid in de afgelopen twee eeuwen. Bijzondere aandacht besteedt hij aan ‘de vrijheid van richting’, op basis waarvan alle levensbeschouwingen op staatskosten een eigen school kunnen stichten. Is het duale stelsel van 1917 nog wel van deze tijd? Biedt het voldoende vrijheid aan nieuwe richtingen en hoe vrij is vrij eigenlijk als de overheid in hoge mate de regels bepaalt? > Lees meer over dit boek (Uitgeverij Balans)

zaterdag 9 september 2017
13.15 - 16.15 uur
Deelname € 5,- p.p. inclusief twee consumpties, aanmelden kan via de website van het Onderwijsmuseum of telefonisch via 078- 632 68 20.
Nationaal Onderwijsmuseum
Burgemeester de Raadtsingel 97, Dordrecht